بزرگترین وبلاگ تخصصی ، تفریحی ایرانیان

بزرگترین وبلاگ تخصصی ، آموزشی و تفریحی ایرانیان

بزرگترین وبلاگ تخصصی ، تفریحی ایرانیان

بزرگترین وبلاگ تخصصی ، آموزشی و تفریحی ایرانیان

فلاشر قوی 12 ولت

فلاشر قوی 12 ولت

 

  • منبع تغذیه : 6 تا 12 ولت مستقیم

  • توان خروجی  1  آمپر

  • مجهز به پتانسیومتر تنظیم سرعت فلاش

  • طراحی شده با آی سی CD4011

توسط این مدار میتوانید انواع لامپهای 6 تا 12 ولت با حداکثر جریان 1 آمپر را بحالت چشمک زن در آورید . این عمل بکمک یک مدار فلیپ فلاپ ، متشکل از یک آی سی CD4011 انجام میشود و فرمانهای آی سی توسط یک مدار دارلینگتون (مدار دارلینگتون تشکیل شده از دو ترانزیستور  T1  و  T2  ) سؤیچ میشوند . همچنین سرعت فلاش ها توسط ولوم یا پتانسیومتری  که در محل VOL  نصب شده ، قابل تنظیم میباشد .

اطلاع از چگونگی لحیمکاری ، نصب صحیح قطعات و مونتاژ اصولی ، در ساخت و بازده هر کیت الکترونیکی نقش بسیار مهّمی دارد لذا قبل از ساخت کیت توصیه میشود جزوه آموزشی همراه کیت را مطالعه نمائید .

نکات زیر از اهمّیت بیشتری برخوردارند :

1 – پتانسیومتر دارای 3 پایه است و در نصب آن چنان عمل شود که دو پایه کنار پتانسیومتر در خانه های کناری و پایه وسط آن در خانه وسط قرار گیرد . این عمل میتواند بکمک 3 تکه سیم کوتاه پایه مقاومتها انجام شود .

2 – در نصب ترانزیستور کوچک ( T2 ) باید چنان عمل نمود که مقطع آن بر شکل روی فیبر منطبق شود . ترانزیستور درشت ( T1 ) هم چنان نصب شود که طرف فلزی بدنه اش بطرف مقاومت  R3  قرار گیرد .

3 – در نصب آی سی باید تورفتگی لبه آن بر شکل مشابه روی فیبر منطبق شود .

منبع تغذیه :

منبع تغذیه این کیت بر اساس لامپی که به محل LAMP  متصل میشود ، انتخاب میشود . بطور مثال در صورتی که لامپ مورد استفاده 6 ولت است ، میتوان از 6 ولت ( حداکثر  5/7  ولت ) و در صورتی که لامپ مورد استفاده 12 ولت است ، ولتاژ میتواند بین 12 تا 14 ولت انتخاب شود . ولتاژ این کیت حتماً باید از طریق باتری یا آدابتور ( یعنی ولتاژ مستقیم  DC  ) تامین و با رعایت قطب مثبت و منفی به محل  BAT  متصل شود .

جریان لامپ های مورد استفاده در این کیت نباید بیش از 800 میلی آمپر باشد و در صورتی که جریان بیشتری از خروجی مدار کشیده شود ، ترانزیستور T1  داغ خواهد شد که در اینصورت ، با نصب گرماگیر آلمینیومی به آن میتوان گرمای اضافی را دفع نمود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد