بزرگترین وبلاگ تخصصی ، تفریحی ایرانیان

بزرگترین وبلاگ تخصصی ، آموزشی و تفریحی ایرانیان

بزرگترین وبلاگ تخصصی ، تفریحی ایرانیان

بزرگترین وبلاگ تخصصی ، آموزشی و تفریحی ایرانیان

نکاتی در مورد جوشکاری فولادهای ضدزنگ و ضدخوردگی

نکاتی در  مورد  جوشکاری فولادهای ضدزنگ و ضدخوردگی

 

خصلت اصلی  فولادهای استنلس مقاومت در برابر زنگ خوردگی است (داشتن کرم بیش از 12% موید همین مطلب است).نیکل موجود در این فولادها حتی به مقدار زیاد هم نمیتواند به تنهایی مقاومت در برابر خوردگی را زیاد کند.ولی با  حضور  کرم میتواند تا  حد زیادی این  وظیفه  را بخوبی انجام دهد.مزیت اصلی  نیکل تسهیل  ایجاد فاز آستنیت و بهبود خاصیت مقاوم به ضربه فولادهای کرم نیکل دار است. مولیبدن شرائط خنثی سازی این فولاد را تثبیت می کند و عموما عامل افزایش مقاومت به خوردگی موضعی(Pitting) است.

به منظور اطمینان از تشکیل کاربیدهای پایدار که باعث افزایش مقاومت  به خوردگی بین دانه ای میشود افزودن Ti  و Nb به انواع معینی از فولادهای کرم-نیکل دار ضروری است.

 

1-فولادهای ضد زنگ

کرم و کربن عناصر  اصلی اینگونه از فولادها را  تشکیل میدهد. هر چند که مقدار کربن کمتر از  04/0درصد است تاثیر کرم بر استحکام کششی حتی در مقادیر 13 و 17و 20درصد بسیار ناچیز است. در حالیکه  در مقادیر زیادتر کربن با عملیات حرارتی مناسب امکان دستیابی  به استحکام کششی منایب و عملیات مکانیکی مورد نظر فراهم میشود.

با توجه به ریزساختار فولادهای کرم دار را به شرح زیر میتوان دسته بندی کرد:

الف-فولادهای کرم دار-فریتی(12 تا 18 درصد کرم -1/0درصد کربن)

ب- فولادهای کرم دار-نیمه فریتی(12 تا 14 درصد کرم -08/0 تا 12/0 درصد کربن)

ج-فولادهای کرم دار-مارتنزیتی(12 تا 18 درصد کرم و بیش از 3/0 درصد کربن)

د- فولادهای کرم دار-قابل عملیات حرارتی(12 تا 18 درصد کرم -15/0 تا 20/0 درصد کربن)

 

این دسته بندی را در مورد جوش پذیری نیز میتوان تکرار کرد.

 

تحت شرایط حرارتی نامناسب فولادهای فریتی(گروه الف) تمایل به تشکیل دانه های درشت نشان میدهند. انرژی حرارتی ناشی از جوشکاری منجر به رشد دانه بندی میشود که نمیتوان آنرا با پس گرمایش برطرف نمود.در نتیجه کاربید رسوب میکند و در مرز دانه های فریت باعث شکنندگی و کاهش شىیى مقاومت به ضربه فلؤ جوش میشود.برای غلبه بر این حالت باید از الکترود آستنیتی تثبیت شده با 19 درصد کرم و 9 درصد نیکل استفاده نمود.فلز جوشی که بدین ترتیب حاصل میشود دارای خاصیت آستنیتی و مقاومت به ضربه بالا است.فلز جوشی که بدین طریق حاصل  میشود از نظر مقاومت به خوردگی مطابق فولددهای ضدزنگ فریتی میباشد اما از نظر ظاهر با فلز مبنا تفاوت رنگ دارد.در صورتیکه اجبار در یکرنگی باشد باید از فیلر متال مشابه( مثلا 18 درصد کرم به همراه کمی Ti)استفاده شود.Tiدر مقادیر جزیی نقش موثر در ریز دانه  کردن فلز جوش دارد.

بعلت رابطه  گریز ناپذیر بین رشد دانه ها با از دست رفتن استحکام ضربه ای چاره ای جز کاستن از تنش های حرارتی ناشی از عملیات جوشکاری وجود ندارد و برای نیل به این منظور تمهیداتی نظیر الکترود با قطر کم و سرعت جوشکاری بیشتر و پیش گرمایش 200تا 300 درجه سانتیگراد باید به کار رود.

پس گرمایش در حدود 700 تا 800 درجه سانتیگراد خاصیت استحکام به ضربه فلز جوش را بهبود میدهد.

همچنین آنیلینگ(Annealing)به مدت کم نیز باعث تجمع کاربید شده و تا حدی شکنندگی فلز جوش را جبران میکند و همینطور به تنش گیری نیز کمک میکند. ولی هرگز باعث رفع کامل درشت دانگی    HAZنمیشود.

اقدامات مشابهی حین جوشکاری فولادهای نیمه فریتی و کوئنچ تمر شده با 12 تا 14 درصد کربن (دسته ب ) نیز ضروری است. میدانیم که سرد کردن سریع باعث تشکیل فاز شکننده مارتنزیتی میشود لذا ضرورت دارد که درجه حرارت قطعه حین انجام جوش بالا نگهداشته شود. قطعه کار ابتدا 300 تا 350 درجه پیش گرم میشود.درجه حرارت بین پاسی(Inter pass) 300 درجه مناسب است و از این کمتر نباید شود.ضمنا قطعه کار باید بلافاصله در دمای 700 تا 760 درجه پس گرم شود.این سیکل حرارتی در مجموع باعث ایجاد فلز جوشی با ساختار یکنواخت و چقرمه در کل طول درز جوش مسشود و خطر شکنندگی و رشد دانه ها را تا حدود زیادی مرتفع میکند.

فولادهای کرم دار مارتنزیتی (دسته ج)معمولا قابل جوش نیستند و صرفا به منظور تعمیر و اصلاح عیوب جوشکاری بر روی آنها انجام میپذیرد. برای جوشکاری فولادهای کرم دار با 12 تا 14 درصد کرم مقدار کربن در فیلر متال نباید از 25/0درصد تجاوز کند.این نوع فولاد در هوا سخت میشود.از اینرو هیچ اقدام پیشگیرانه موثری به منظور غلبه بر سخت شده HAZوجود ندارد.اما  با اعمال پیش گرم زیاد که با پس گرم بلافاصله قطعه همراه باشد میتوان تاحدودی مشکل را برطرف کرد و سختی نامطلوب را در حد پایینی نگاه داشت.دمای پس گرم 750 تا 800 توصیه میشود و کمتر از این دما ممکن است باعث تاثسر منفی در مقاومت به خوردگی شود.

آنیلینگ در حرارتی بین650 تا 650 درجه ممکن است باعث رسوب کاربید و بروز خوردگی بین دانه ای شود.

 

2-فولادهای مقاوم به خوردگی

 فولادهای آستنیتی مقاوم به خوردگی کرم-نیکل دار عموما دارای خواش جوشکاری مطلوبی هستند(جوش پذیرند). اما خصوصیاتی چند از این فلزات باید مدنظر قرار گیرد.

 

  الف-ضریب هدایت حرارتی کم.

  ب- ضریب انبساط حرارتی زیاد.

 ج-سرشت انجماد اولیه این نوع فولادها که تاثیر مهم و تعیین کننده ای بر مکانیزم وقوع ترگ گرم در آنها دارد.وجود مقدار مشخصی از فریت در فلز جوش بیانگر مقاومت ـن به ترک گرم است.

به کمک نمودار شفلر-دولانگ امکان تعیین ریز ساختار بر اساس ترکیبات فلز جوش ممکن است.

نمودار شفلر-دولانگ کمکی عملی در تعیین مقدار تقریبی فریت(فریت دلتا)و سرشت ریز ساختار تشکیل شده حین جوشکاری فولادهای آلیازی غیر همجنس اراوه میدهد.علاوه بر این برآوردی کلی از تاثیرات مقادیر کم فریت بر مقاومت به ترک گرم فلز جوش آستنیتی را مقدور میسازد.تجربه ثابت کرده که روشهای متفاوت تعیین درصد فریت عملا مساله ساز است و طبق توافق جهانی به جای درصد فریت  تعداد فریت را مبنا و ماخذ محاسبات قرار میدهند .

 

دوستانیکه احتمالا از مطالب مربوط به نمودار شفلر آنچنان برداشت منسجم و دقیقی نداشتند کاملا حق دارند و پیشنهاد میکنم به کتب و منابع معتبر برای فهم بهتر مطلب مراجعه کنند. و فرصت بهتر پرداختن به این مطالب مهم فعلا در توان بنده نیست.

 

3-فولادهای مقاوم به حرارت

الف-فولادهای فریتی یا فولادهای فریتی-پرلیتی از نوع (Cr   یا Cr-Si   و Cr-Si-Al) و فولدهای فریتی-آستنیتی

ب-فولادهای مقاوم به حرارت از نوع آستنیتی از نوع Cr-Ni-Si

در حالیکه در جوشکاری قطعات فولادی از نوع آستنیتی با الکترودها ی همجنس آن پیشگرم قطعه ضرورتی ندارد فولادهای مقاوم به حرارت از نوع فریتی کرم دار را معمولا 100 تا 300 درجه پیش گرم و در 750 درجه هم پس گرم  و آنیل میکنند.علت اینکار هم غلبه بر درشت دانگی و تمایل به ترد شدن HAZ  است.

قطعات ریختگی از جنش فریت_آستنیت را باید در حالت گرم 700تا800 درجه جوش داد و اجازه داد که به تدریج سرد گردد.

جوشکاری فولادهای فریتی و فریتی-پرلیتی با الکترودهای هم جنس قطعه کار کاهش در استحکام ضربه ضربه ای فلز جوش را نشان میدهد لذا  پیشنهاد میشود این نوع فولادها را باالکترودهای آستنیتی مقاوم به حرارت جوش داد.در این حالت نیز باید توجه داشت که مقاومت به حرارت فلز جوش  آستنیتی در محیط احتراق با گازهای اکسید کننده با هوا تقویت میشود و طبیعتا این مقاومت به حرارت در محیط گازهای احیا کننده به مقدار زیادی کاهش می یابد برای غلبه بر محیط احتراق با مقدار زیاد گاز گوگرد استفاده از الکترودهایی با کرم زیاد توصیه میگردد.

معرفی جوش آرگون در چند جمله

 

معرفی جوش آرگون در چند جمله

در جوش آرگون یا تیگ(TIG) برای ایجاد قوس جوشکاری از الکترود تنگستن استفاده می شود که این الکترود برخلاف دیگر فرایندهای جوشکاری حین عملیات جوشکاری مصرف نمی شود.

حین جوشکاری گاز خنثی هوا را از ناحیه جوشکاری بیرون رانده و از اکسیده شدن الکترود جلوگیری

 می کند. در جوشکاری تیگ الکترود فقط برای ایجاد قوس بکار برده می شود و خود الکترود در جوش مصرف نمی شود در حالیکه در جوش قوس فلزی الکترود در جوش مصرف می شود. در این نوع جوشکاری از سیم جوش(Filler metal)بعنوان فلز پرکننده استفاده می شود.و سیم جوش شبیه جوشکاری با اشعه اکسی استیلن(MIG/MAG)در جوش تغذیه می شود. در بین صنعتکاران ایرانی این جوش با نام جوش آلومینیوم شناخته می شود. نامهای تجارتی هلی آرک یا هلی ولد نیز به دلیل معروفیت نام این سازندگان در خصوص ماشینهای جوش تیگ باعث شده بعضا این نوع جوشکاری با نام  سازندگان هم شناخته شود. نام جدید این فرایند  G.T.A.W و نام آلمانی آن WIGمی باشد.

همانطور که از نام این فرایند پیداست گاز محافظ آرگون میباشد که ترکیب این گاز با هلیم بیشتر کاربرد دارد.

علت استفاده از هلیم این است که هلیم باعث افزایش توان قوس می شود و به همین دلیل سرعت جوشکاری را میتوان بالا برد و همینطور باعث خروج بهتر گازها از محدوده جوش میشود.

 

کاربرد این جوش عموما در جوشکاری موارد زیر است

1-     فلزات رنگین از قبیل آلومینیوم...نیکل...مس و برنج(مس و روی) است.

2-     جوشکاری پاس ریشه در لوله ها و مخازن

3-     ورقهای نازک(زیر1mm)

 

مزایای TIG

1-     بعلت اینکه تزریق فلز پرکننده از خارج قوس صورت میگیرد.اغتشاش در جریان قوس پدید نمی آید.در نتیجه کیفیت فلز جوش بالاتر است.

2-     بدلیل عدم وجود سرباره و دود و جرقه ,منطقه قوس و حوضچه مذاب بوضوح قابل رویت است.

3-     امکان جوشکاری فلزات رنگین و ورقهای نازک با دقت بسیار زیاد.

 

انواع الکترودها در TIG

1-     الکترود تنگستن خالص (سبز رنگ)برای جوش آلومینیوم استفاده می شود و حین جوشکاری پت پت می کند.

2-     الکترود تنگستن توریم دار که دو نوع دارد الف-1% توریوم دار که قرمز رنگ است                                                                           ب-2% توریم دار که زرد رنگ می باشد.

3-     الکترود تنگستن زیرکونیم دار که علامت مشخصه آن رنگ سفید است.

4-     الکترود تنگستن لانتان دار که مشکی رنگ است.

5-     الکترود تنگستن سزیم دار که طلایی رنگ است.

این دو نوع آخر جدیدا در بازار آمده اند.

 

چند نکته در مورد مزایای تنگستن

1-     افزایش عمر الکترود

2-     سهولت در خروج الکترونها در جریان DC

3-     ثبات و پایداری قوس را بیشتر می کند

4-     شروع قوس راحت تر است.

 

نوع قطبیت مناسب در جوشکاری TIG

جریان DCEN برای جوشکاری چدن-مس-برنج-تیتانیوم-انواع فولادها

جریان ACبرای جوشکاری آلومینیوم و منیزیوم و ترکیبات آن

قوس الکتریکی

تاریخچه :


در سال 1802
پتروف (V.P.Petrof) کشف کرد که اگر دو تکه زغال چوب را به قطب های باتری بزرگی وصل کنیم و آنها را به هم تماس دهیم و سپس کمی از هم جدا کنیم شعله روشنی بین دو تکه زغال دیده می شود. و انتهای آنها که از شدت گرما سفید شده است نور خیره کننده ای گسیل می دارد. قوس الکتریکی هفت سال بعد دیوی (H.Davy) فیزیکدان انگلیسی این پدیده را مشاهده نمود و پیشنهاد کرد که این پدیده به احترام ولتا قوس ولتا نامیده شود.


آزمایش ساده :


اگر بخواهیم در یک روش ساده ای ایجاد قوس الکتریکی
را نشان دهیم باید دو تکه کربن را روی گیره قابل تنظیم سوار نمود (بهتر است که به جای زغال چوب معمولی میله خاصی که از کربن قوس ساخته می شود و با فشار دادن مخلوط گرافیت ، کربن سیاه و مواد چسبنده به وجود می آیند، استفاده شود).

چشمه جریان می
تواند برق شهر هم باشد برای اجتناب ازاینکه در لحظه تماس تکه های کربن مدار کوتاه ایجاد شود باید رئوستایی به طور متوالی به قوس وصل شود.
معمولا برق شهر با
جریان متناوب تغذیه می شود. ولی در صورتی که جریان مستقیم از آن عبور کند قوس پایدارتر است به طوری که یکی از الکترودها همیشه مثبت «آند)و دیگری همواره منفی «کاتد)است.


ماهیت قوس الکتریکی:


در قوس الکتریکی الکترودها در اثر
حرارت سفید رنگ می شود. ستونی از گاز ملتهب رسانای خوب الکتریکی بین الکترودها وجود دارد. در قوس معمولی این ستون نوری بسیار کمتر از نور تکه های کربن سفید شده از آزمایش‌های مربوط به گرما گسیل می کنند. چون الکترود مثبت دمایش از الکترود منفی بیشتر است زود تر از بین می رود. در نتیجه تصعید شدید کربن صورت گرفته و در آن الکترود (الکترود مثبت) فرورفتگی به وجود می آید که به دهانه مثبت معروف است و داغ ترین نقطه الکترودهاست.

دمای دهانه در هوا و در
فشار جو به 4000 درجه سانتیگراد می رسد. در لامپ های قوسی سازوکارهای منظم و خود کار خاصی برای نزدیک کردن تکه های کربن با سرعت یکنواخت وقتی با سوختن از بین می روند، مورد استفاده قرار می گیرند. برای اینکه سایش و خوردگی الکترود مثبت به خاطر دمای بالایش بیشتر است،برای همین همیشه الکترود کربن مثبت کلفت تر از الکترود منفی اختیار می شود.


دماهای بالا در قوس الکتریکی :


قوس الکتریکی می تواند بین الکترودهای فلزی ساخته شده
از آهن ، مس و غیره نیز بگیرد. در این حالت الکترودها به میزان زیادی ذوب و تبخیر می شوند و این عمل به مقدار زیادی گرما احتیاج دارد. به این دلیل دمای مرکز الکترود فلزی معمولا کمتر از دمای الکترود کربنی است (2000 تا 2500 درجه سانتیگراد).

قوسی که بین الکترودهای کربن در گاز فشرده ای قرار می گیرد
(حدود 20atm) بالا رفتن دمای مرکز مثبت تا 5900 درجه سانتیگراد یعنی دما روی سطح خورشید را ممکن ساخته است. معلوم شده است که کربن در این حالت ذوب می شود. دمای باز هم بالاتری را می توان در ستونی از گاز و بخاری که از آن تخلیه الکتریکی می گذرد، به دست آورد.

بمباران شدید این گاز و بخار با الکترون ها و یون هایی که با
میدان الکتریکی قوس شتاب گرفته اند دمای ستون گاز را 6000 تا 7000 درجه سانتیگراد می رساند. به این دلیل تقریبا تمام مواد شناخته شده در ستون قوس الکتریکی ذوب و تبخیر می شوند. و بسیاری از واکنش های شیمیایی که در دماهای پایین انجام شدنی نیستند، با قوس الکتریکی امکان پذیر می شوند. مثلا میله های چینی دیر گداز در شعله قوس به سهولت ذوب می شود.


چگونگی ایجاد تخلیه قوس الکتریکی:


برای ایجاد تخلیه قوس الکتریکی
به ولتاژ زیادی احتیاج نیست با ولتاژ 40 تا 45 ولت بین الکترود ها می توان قوس را به وجود آورد. از طرف دیگر جریان داخل قوس زیاد است. مثلا حتی در قوس کوچک جریان به 5 آمپر می رسد، در حالیکه در قوس های بزرگ که در مقیاس صنعتی به کار می روند جریان به صدها آمپر بالغ می شود. این به این معنا ست که مقاومت قوس پایین است و از این رو ستون گاز تابان رسانای الکتریکی خوبی است.


یونیزاسیون گاز با انرژی قوس الکتریکی:


یونش شدید گاز با قوس الکتریکی به آن دلیل امکان پذیر است که
کاتد قوس الکتریکی تعداد زیادی الکترون گسیل می داد. این الکترون ها با برخورد با گاز داخل شکاف تخلیه گازی آن را یونیزه می کنند. گسیل الکترونی شدید از کاتد از آنجا ممکن می شود که خود کاتد تا دمای بسیار بالایی گرم می شود (بسته به ماده از 2200 تا 3500). وقتی که الکترودهای قوس در ابتدا تماس داده شوند تقریباً تمام گرمای ژول که از الکترود ها می گذرد در ناحیه تماس که مقاومت بسیار دارد آزاد می شود.

به این دلیل انتهای
الکترودها به شدت گرم می شوند که برای گیراندن قوس به هنگام جداکردن آنها کافی است آن وقت کاتد قوس توسط جریانی که از قوس می گذرد، در حالت التهاب می ماند. در این فرایند بمباران کاتد توسط یون هایی که به آن برخورد می کند نقش اصلی را ایفا می کند.


مشخصه جریان ولتاژ قوس الکتریکی:


یعنی بستگی جریان الکتریکی در قوس الکتریکی به ولتاژ بین الکترودها ، ویژگی خاصی دارد. در فلزات و الکترولیت ها جریان متناوب با ولتاژ افزایش می یابد «قانون اهم). در صورتیکه برای رسانش القایی گازها جریان ابتدا با ولتاژ زیاد می شود، سپس اشباع شده و مستقل از ولتاژ است.

بنابر این افزایش جریان در تخلیه قوسی به اندازه مقاومت در شکاف بین
الکترودها و ولتاژ بین آنها منجر می شود. برای اینکه تابانی قوس پایدار بماند رئوستا یا مقاومت الکتریکی قوی دیگری را باید به طور متوالی به آن بست.

 

جوش قوس الکتریکی

یکی از متداول ترین روشهای اتصال قطعات کار می باشد، ایجاد قوس الکتریکی عبارت از جریان مداوم الکترون بین دو الکترود و یا الکترود و یا الکترود و کار بوده که در نتیجه آن حرارت تولید می شود. باید توجه داشت که برای برقراری قوس الکتریک بین دو الکترود و یا کار و الکترود وجود هوا و یا یک گاز هادی ضروری است. بطوریکه در شرایط معمولی نمی توان در خلاء جوشکاری نمود.

در قوس الکتریکی گرما و
انرژی نورانی در مکانهای مختلف یکسان نبوده بطوریکه تقریباً 43% از حرارت درآند و تقریباً 36% در کاتد و 21% بقیه بصورت قوس ظاهر می شود. دمای حاصله از قوس الکتریکی بنوع الکترودهای آن نیز وابسته است بطوریکه در قوس الکتریکی با الکترودهای ذغالی تا 3200 درجه سانتیگراد در کاتد و تا 3900 در آند حرارت وجود دارد. دمای حاصله در آندو کاتد برای الکترودهای فلزی حدوداً 2400 درجه سانتیگراد تا 2600 درجه تخمین زده شده است.
در این شرایط درجه حرارت در مرکز شعله بین 6000
تا 7000 درجه سانتیگراد می باشد از انرژی گرمائی حاصله در حالت فوق فقط 70% تا 60% در قوس الکتریک مشاهده گردیده که صرف ذوب کردن و عمل جوشکاری شده و بقیه آن یعنی 30% تا 40% بصورت تلفات گرمائی به محیط اطراف منتشر می گردد.

طول قوس شعله
Arc length بین 8/0 تا 6/0 قطر الکترود می باشد و تقریباً 90% از قطرات مذاب جدا شده از الکترود به حوضچه مذاب وارد می گردد و 10% باطراف پراکنده می گردد. برای ایجاد قوس الکتریکی با ولتاژ کم بین 40 تا 50 ولت در جریان مستقیم و 60 تا 50 ولت در جریان متناوب احتیاج می باشد ولی در هر دو حالت شدت جریان باید بالا باشد نه ولتاژ.

 

انواع قوس ها در جوشکاری با قوس الکتریک:

تهیه قوس الکتریک به دو صورت با الکترودهای مصرفی و یا با الکترودهای غیر مصرفی مثلاً الکترودهای ذغالی و تنگستنی انجام می گیرد.
قوس الکتریک را می توان هم با
جریان مستقیم و هم با جریان متناوب ایجاد کرد. ولی عملاً دیده می شود که جوشکاری با جریان مستقیم راحت تر و بهتر انجام می گیرد.

جنس الکترودها در جوشکاری با قوس الکتریک :

چنانچه الکترود از نوع غیر مصرفی باشد الکترود از کربن – گرافیت یا تنگستن اختیار می گردد. الکترودهای کربنی یا گرافیتی مورد استعمالشان فقط در جوشکاری با جریان مستقیم می باشد در حالیکه الکترودهای غیر مصرفی از فلز تنگستن یا ولفرام را می توان برای هر دو نوع جریان بکار برد.
جنس الکترودها بر حسب موارد
کاربردشان از مواد گوناگونی ساخته شد و معمولاً شامل تقسیم بندی زیر می باشد:

  1. فولاد نرم
  2. فولاد پر کربن
  3. فولاد آلیاژی مخصوص
  4. الکترود چدن
  5. فلزات غیر آهنی

در مورد فلزات غیرآهنی از الکترودها و آلیاژهای مانند مسآلومینیوم – آب نقره برنج و برنز می توان نام برد.

ترکیب شیمیایی روپوش الکترودها

روپوش الکترودهای فلزی از مواردی مانند آهک یا اکسید کلسیم CaO فلوئور کلسیم F2Ca – اکسید سدیم Na2O – تیتان یا تیتانیم Ti – سلولز روتایل – اجسام الیافی مانند آسبست – خاک رس- سیلیسیم Si پور تالک و مایع سیلیکات سدیم یا پتاسیم و غیره می باشد. مقدار وزن پوشش نسبت به الکترود بیت 25% تا 5% وزن الکترود و نقطه ذوب مجموعه مواد تشکیل دهنده بایستی کمتر از فلز یا آلیاژ سازنده الکترود جوشکاری باشد.
فاصله الکترود را نباید از
کار زیاد نمود تا الکترود نتواند با گازهای متصاعده از روپوش خود منطقه ذوب را نگهداری کند و در برابر تاثیر گازهای خارجی محافظت بنماید.

اثرات الکترود شامل موارد زیر است :

  1. اگر روپوش الکترود فاسد یا مرطوب شود قوس الکتریکی پیوسته انجام نمی شود و بایستی الکترودها را که دارای مواد آهکی هستند در درجه حرارت بین 80 تا 60 درجه سانتیگراد در خشک کننده الکترود قرار داد تا از فساد پوشش آنها جلوگیری شود.
  2. حفظ ناحیه جوش از اکسیده شدن و تاثیر ازت و ایجاد اکسید فلزی.
  3. خارج راندن مواد مضر از ناحیه جوش زیرا پوشش الکترود ذوب شده و در روی ناحیه مذاب بصورت محافظی قرار می گیرد و چنانچه مواد زیان بخش در داخل مذاب باشد آن ها را بطرف بالا می کشد.

 

تقسیم بندی الکترودها از نظر پوشش شیمیائی

دانستن دقیق پوشش الکترودها اغلب جزء اسرار کارخانجات سازنده می باشد و بر حسب مقدار درصد مواد و نوع ترکیبات شیمیائی کاملاً متفاوت هستند. بطوریکه بعضی از الکترودها برای کار خاصی ساخته شده اند چنانچه اگر برای جوش دادن کارهای دیگر مصرف شوند مقاومت دلخواه جوشکاری به دست نخواهد آمد.
الکترودها از نقطه نظر پوشش به سه گروه اصلی زیر تقسیم می
شوند.

  1. الکترودهای اسیدی
  2. الکترودهای روتایلی
  3. الکترودهای بازی

که از اسم آن ها می توان به تر کیبات آن پی برد.

ساخت دیسکت راه انداز

ساخت دیسکت Bootable

ویندوز XP : ابتدا روی درایو A کلیک راست می کنیم و گزینه Format... را انتخاب می کنیم سپس گزینه create an ms dos start up disk را تیک می زنیم و در آخر روی دکمه Start کلیک می کنیم.

نکته: دیسکتی که از طریق ویندوز xp می سازیم دارای دستورات خارجی کمتری می باشد.

ویندوز 98 : ابتدا وارد control panel شده و add/remove program را انتخاب می کنیم ، سپس سربرگ start up را فعال کرده و دیسکت را درون کامپیوتر می گذاریم و کلید Create را می زنیم.

نکته: دیسکت را ابتدا Full format کنید و سپس روی درایو A در my computer راست کلیک کنید و گزینه Properties را انتخاب کنید و دقت کنید اگر بعد از فرمت کردن باز هم حجمی از دیسکت اشغال شده دیسکت شما دارای بدسکتور می باشد و بهتر است آن را چندین بار پشت سر هم فرمت کنید تا شاید بد سکتور رفع شود.

نکته : ممکن است ویندوز سی دی ویندوز را بخواهد ، پس سی دی ویندوز 98 را تهیه کنید.

نکته: برای اینکه بعضی از دستورات خارجی داس را که به صورت فایل می باشند را در دیسکت راه انداز قرار دهید لازم است به شاخه ویندوز رفته و سپس وارد شاخه Command شوید و هر دستوری را که می خواهید اجرا کنید را درون دیسکت Bootable کپی کنید. این دستورات {دستورات خارجی} شامل format , xcopy و ... می شود

افزایش امنیت به میزان 80 درصد

 

به دلیل این که هر روز ترفندهای جدیدی برای ویروسی کردن و هک کردن کاربران کامپیوترهای شخصی به وجود می آید تصمیم گرفتم در این مقاله مطالبی را اراعه کنم که باعث افزایش 80 درصدی امنیت کامپیوتر شما می شود.

هر روزه شما هدف حمله ها و خطرهای بیشماری در اینترنت قرار می گیرید که از نظر تعداد می توان 95 تا از هر صد حمله را متوقف کرد ولی همین 5 خطر باعث کاهش امنیت به مقدار 20% می شوند چون این خطرها توسط افراد عادی و تازه کار نیست و عاملان آنها در کار خود بسیار تبهر دارند ، در اکثر موارد می توانند از تمام مرزهای امنیتی بگذرند و به طور کامل به مقصود خود برسند. {این حملات حدفمند هستند}

1: استفاده از یک نرم افزار ضد هکر با آخرین به روز رسانی ها که من Black ICe را پیشنهاد می کنم چون نیازهای کاربران حرفه ای و تازه کار را به طور کامل برطرف می کند. البته zone alarm که از ورژن 5 به بعد به ضد ویروس هم مجهز شده نیز انتخاب خوبیست ولی باید بدانید این نرم افزار نیاز به آموزش دارد {باید کتاب آموزشی آن که به تازگی منتشر شده خریداری کنید} و بیشتر برای کاربران حرفه ای طراحی شده و کاربران تازه کار نمی توانند از آن به درستی استفاده کنند.

2: استفاده از ویروس کشهای Norton Anti Virus 2004 و McAfee که اگر Pack کامل باشد خیلی بهتر است { پک کامل شامل Anti virus, Anti Spyware/Adware, Firewall, Anti spam, Security Center, Privacy Service می باشد}

توجه داشته باشید که نرم افزارهای فوق را از سایتهای اصلی آنها بگیرید و اقدام به خرید آنها نکنید ، چون اکثر شرکتهایی که سی دی های آنتی ویروس را جمع آوری می کنند اصلا به این نکته توجه نمی کنند که این برنامه ها باید از سایت اصلی باشند و در بسیاری از موارد نسخه های کرک شده و گاها ویروسی را از سایتهای غیر قانونی یا به اصطلاح Warez می گیرند و این خود باعث می شود که برنامه قابلیت های خود را از دست بدهد. من پیشنهاد می کنم نسخه های نمایشی یا زمان دار این برنامه ها را دانلود کنید و سپس با دادن سریال نامبر آنها را رجیستر کنید. پک کامل مربوط به شرکت Symantec به نام Norton Internet Security و پک کامل McAfee با نام Internet Security Suite عرضه می شود.

3: سطح ایمنی و ویروس کشی را در حالت High بگزارید تا تمام فایلها ، با هر پسوندی که هستند ویروس کشی شوند و توجه داشته باشید ویروس کش McAfee حالتی را با عنوان Heuristic دارد، که به معنی اکتشافی است و در این حالت ویروس کش، به طرز هوشمندانه ای اقدام به ویرس یابی می کند. توجه داشته باشید خیلی از ویروس هایی که در کامپیوتر شما پنهان شده اند به این روش آشکار می شوند. در حقیقت این نوع ویروس ها دو زیست هستند و مرتبا تغییر می کنند و از این رو ویروس کش، در حالت عادی نمی تواند آنها را بیابد.

4: Service Packهای ویندوز را دانلود کنید و همیشه ویندوز خود را به روز نگه دارید . البته با سرعت پایین اینترنت در ایران این کار عملا غیر ممکن است و به همین خاطر شما می توانید Service Pack 2 ویندوز را از طریق سی دی خریداری کنید.

5: تنظیمات صحیح خود سیستم عامل و عدم به اشتراک گذاری فایلها. این تنظیمات عبارتند از غیر فعال کردن NetBios و سرویس Remote Assistance و بستن مسیر ورودی کرم MsBlaster که حفره آن همیشه ممکن است خطر ساز باشد. به علت حجم بالای مقاله روش انجام این کارها نوشته نشده است ولی در صورت نیاز درخواست بگذارید.

6: عدم استفاده از برنامه های به اشتراک گذاری فایل از جمله Kazza که به علت نقص های بیشمار و همراه داشتن برنامه های جاسوسی استفاده از آن دیوانگی است.

7: عدم استفاده از Internet Explorer. خیلی از برنامه های جاسوسی و Trojanها فقط در صورتی دانلود و در نتیجه فعال می شوند که صفحه مربوطه توسط Internet Explorer باز شود، همچنین خیلی از کرمهای اینترنتی در صورت اجرا شدن و باز بودن اینترنت اکسپلورر گسترش پیدا می کنند. پیشنهاد می کنم از یک مرورگر دیگر به جای Internet Explorer استفاده کنید و قابلیت های PlugIn و Java Script آن را نیز غیر فعال کنید.

در این میان مرورگر Opera از همه کارآمد تر است.

8: افزایش امنیت Internet Explorer. با همه این احوال موقعیتی پیش می آید که باید از مرورگر استاندارد اینترنت یعنی Internet Explorer استفاده کنید به همین خاطر روش های افزایش امنیت Internet Explorer را نیز بیان می کنم.

cookieها را بعد از قطع شدن از اینترنت پاک کنید ، البته اگر مدت طولانی به اینترنت وصل بوده اید و در وبلاگ یا ایمیل خود وارد شده اید نیز حتما این کار را در حین کار با اینترنت نیز انجام دهید. در صورتی که به محتویات Temporary Internet Files نیاز ندارید آنها را هم پاک کنید، برای انجام این کارها مراخل زیر را دنبال کنید

Internet Explorer > Internet Option > Delete Cookie , Internet explorer > Internet Option > Delete Files...

8.1: جلوی کوکی هایی که می تونن خطرناک باشند را بگیریم. برای این کار مراحل زیر را طی کنید و حالت Medium High را انتخاب کنید

internet Explorer > Internet Option > {tab} Privacy

8.2: استفاده از برنامه های ضد پاپ آپ. خیلی از PopUp ها باعث قفل شدن و در نتیجه بسته شدن IE می شوند و حتی می توانند حاوی کدهای مخرب و ویروس نیز باشند.بهترین برنامه هایی که برای این کار وجود دارد Zero PopUp و AdWare 6.0 است ، البته Adware بسیار بهتر عمل می کند و علاوه بر قابلیت ضد Pop up قابلیت Anti spyware را نیز دارا می باشد.

8.3: پاک کردن و غیر فعال کردن ذخیره سازی پسورد توسط IE که پسورد وبلاگ و ایمیل را در IE ذخیره می کند و از این رو می تواند مورد سو استفاده هکرها قرار گیرد. برای انجام این کار مراحل زیر را طی کنید:

Internet Explorer > Internet Option > {tab} Content > Auto Complete و سپس دکمه Clear Password را می زنیم و بعد از آن تیک گزینه User Names & Passwords on Forms را بر می داریم.

صفحاتی که عکس یا عکسهای آنها نمایان نمی شود را Refresh نکنیم ، چون این یکی از روشهای آلوده سازی کامپیوتر قربانی به ویروس یا تروجان است و برای دیدن عکس مذبور روی آن کلیک راست بزنید و سپس گزینه Show Picture را بزنید. ممکن است سایتی حتی قسمتهای دیگرش نیز به درستی باز نشده باشد در این صورت نیز Refresh نکنید و آدرس آن سایت را در یک صفحه جدید IE وارد کنید.

8.4: استفاده از برنامه های ضد برنامه های جاسوسی یا همان Anti SpyWare و Anti AdWare که بهترین آنها Adware 6.0 و SpyHunter و SpySweeper می باشند و آنها را به ترتیب از سایتهای زیر می توانید دانلود کنید www.download.com و www.tooto.com و www.webattack.com

نکته: برنامه AdWare تنها اشکالی که دارد این است که باید ابتدا یک فایل کوچک را دانلود کنید و بعد از اجرای آن به طور خودکار برنامه اصلی که حجم زیادتری دارد دانلود می شود و شما نمی توانید آن را با برنامه های افزایش دهنده سرعت دانلود کنید و همچنین برنامه اصلی را در اختیار نخواهید داشت تا بعد از تعویض ویندوز دوباره آن را نصب کنید و هر بار که ویندوز نصب می کنید باید آن را دوباره دانلود کنید.

نکته2: برنامه SpySweeper یک برنامه بسیار عالی است که به دائما در حال بررسی کوکیه ها و دیگر برنامه های مخرب احتمالی است و به طور خودکار کوکی های خطرناک را پاک می کند. این برنامه دارای یک سکنر Spyware هم هست و مثل ویروس کش ها می تواند درایوهای هارد را بررسی کند ولی با این تفاوت که این برنامه به جای ویروس ، برنامه های جاسوسی را یافته و آنها را از بین می برد. تنها اشکالش هم این است که برنامه Dap که برای دریافت تبلیغات و رجیستر شدن مرتبا به سایتش مراجعه و اطلاعات ارسال می کند را به عنوان برنامه جاسوسی می شناسد و آن را پاک می کند.

نکته3: برنامه SpyHunter بیشتر به درد کاربران حرفه ای تر می خورد و خود کاربر باید جلوی فایلهایی را که به اینترنت وصل می شوند را با شناخت کافی که دارد بگیرد. این برنامه خیلی کم حجم قابلیت کنترل Spyware ها و کد های مخربی که در خود سایت قرار دارند{به صورت فایل جداگانه {server} نیستند} و با آن Load می شوند را دارد و همه آنها را به طور خودکار Block می کند. همچنین با کمک این برنامه می توانید ارسال اطلاعات توسط هر تروجانی را متوقف کنید و حتی بهترین آنتی ویروس ها هم ممکن است که یک تروجان جدید را نشناسند و این برنامه از این نظر بهترین انتخاب است.

برای درک بهتر ادامه می دهم که این نرم افزار فایلهایی را که اطلاعات ارسال می کنند را monitor کرده و به طور پیش فرض در لیست سبز قرار می دهد و شما می توانید فایل مورد نظر را در لیست قرمز قرار دهید، بدین ترتیب فایل مذکور بلوکه می شود. نکته جالبی که در اینجا نهفته است این است که می توانید فایل هایی نظیر Ie.exe یا dap.exe را در لیست قرمز قرار دهید تا امکان کار کردن با آنها میسر نباشد، البته بهتر است این برنامه را همراه برنامه های فوق به کارگیرید.

9: از چه سایتی برنامه Download می کنیم. ابتدا باید سایت مورد نظر را از آدرس فایلی که برای دانلود وجود دارد مورد بررسی قرار دهیم { مثلا www.tooto.com/spyhunter.zip را داریم و باید به سایت www.tooto.com برویم} و مطمئن شویم که برنامه مربوطه برای همین سایت است و هیچ وقت برنامه ها را از سایتهای ثالث نگیریم چون هیچ دلیل منطقی برای کار آنها وجود ندارد و بدون شک برنامه ای که ما از آنها می گیریم دارای ویروس یا تروجان است و این نکته باید بسیار مورد توجه شرکتهای رایت سی دی و سایتهایی باشد که برنامه برای دانلود معرفی می کنند . معمولا سایتهایی که برنامه های شرکتهای دیگر را برای دانلود می گذارند اسم های عجیب و غریب و طولانی دارند { این دو آدرس را مقایسه کنید : www.tooto.com/spyhunter.zip, www.aktami.cu.ne/pub~/spyhunter.zip}

یکی دیگر از مشخصه های سایتهایی که برنامه هایی که برای دانلود گذاشته اند مطعلق به خودشان نیست این است که آنها لیست های طویلی از برنامه های مختلف دارند که همگی آنها از همان {سایت}Domain و بدون توضیح و Preview وقسمت Help و از این جور چیزها می باشند، باید بدانید سایتی که برنامه خودش را برای دانلود گذاشته اولا تعداد محدودی برنامه دارد ، ثانیا برنامه را همراه Tutorial و Help و خیلی چیزهای دیگه معرفی می کنه و آدرس درست و حسابی داره ، همچنین در سایت اصلی برنامه، عکسها و Screen Shot هایی همراه با توضیحات اضافه از برنامه مورد نظر وجود دارد.

سایتهایی که آدرس آنها مثل IP هست بسیار خطرناکند و ممکن است Admin آن سایت با بدست آوردن IP شما که از طریق بازدید شما از آن سایت به دست او می رسد اقدام به هک کردن شما بکند یا همانطور که گفتم برنامه ای که در آن سایت برای دانلود قرار گرفته حاوی ویروس یا تروجان ... باشد. نمونه یک سایت و فایل خطرناک که آدرس آنها به جای domain آدرس IP می باشد: { IP حاوی چهار دسته عدد می باشد}

http://126.38.26.32.com/global.html , http://85.191.88.251.com/program.exe

حال ممکن است این سوال پیش بیاید که فلان برنامه دارای محدودیت زمانی یا عملکرد است و اگر ما آن برنامه را از این سایت اصلی دانلود کنیم چگونه می توانیم محدودیت آن را از بین ببریم و در جواب سوال شما باید بگویم که ابتدا نسخه Trial یا Demo برنامه را از سایت اصلی بگیرید و بعد از آن کرک آن برنامه را که حجم خیلی کمی هم دارد را از سایتهایی که برای این منظور می باشند دریافت کنید ، البته در موارد بسیار نادری اتفاق می افتد که کرک مربوطه حاوی ویروس است. ولی احتمال ویروسی شدن توسط آن خیلی کمتر از دریافت نسخه کامل کرک شده برنامه است و بهتر است از کرکهایی که شماره سریال در اختیار شما می گذارند استفاده کنید و کرکهایی که به جای فایل اصلی جایگزین می شوند خیلی مطمئن نیستند و حتی ممکن است از قابلیت برنامه بکاهند و برنامه انطور که می بایست کار نکند. خاطر نشان می کنم دریافت سریال برنامه هیچ خطری ندارد و مطمئن ترین راه کرک کردن نرم افزار است.

به سایت هایی که برنامه ها را کرک می کنند و آنها را برای دانلود می گذارند سایتهای Warez یا غیر قانونی می گویند. برای پیدا کردن سایت اصلی برنامه باید در گوگل به این صورت جستجو کنید :

Official Site + Name Of Program

( در قسمت Name of program باید نام برنامه مربوطه را بنویسید )

10: همیشه به آیکن و پسوند عکسهایی که از طریق چت می گیرید توجه کنید و از طرف مقابل بخواهید که عکسش را به ایمیلتان بفرستد چون خود یاهو دارای Norton Anti Virus می باشد و فایل قبل از دانلود شدن Scan می شود و فقط در مواردی نادر ممکن است Yahoo ویروسی که همراه عکس هست را نشناسد به همین خاطر عکس مربوطه را پس از download با ویروس کش McAfee نیز Scan کنید.

11: از کار انداختن System Restore . همانطور که می دانید فایلهایی که پسوند های سیستمی مثل dll , exe و غیره داشته باشند، پس از پاک کردن یا اعمال تغییرات در System Restore ذخیره می شوند و این مسئله زمانی خطر ساز می شود که یک فایل ویروسی را به صورت دستی یا به کمک برنامه های ضد ویروس یا ضد Spyware پاک{Delete} یا تمیز{Clean} کرده اید، ولی غافل از اینکه ویندوز این فایلها را در جایی دیگر حفظ کرده است و همچنان ویروس به فعالیت خود ادامه می دهد. برای از کار انداختن System Restore مراحل زیر را دنبال کنید:

Control Panel > System > {tab} System Restore > Turn off System Restore on All Drive

12: شاید زیاد اتفاق افتاده باشد که از طریق چت یا از یک سایت مشکوک عکس Download کرده باشید و نگرانید که این فایل حاوی تروجان یا ویروس مخصوص فایلهای JPG باشد و به همین خاطر عکس مربوطه را در کافی نت باز کنید و کلید F11 را بزنید و سپس کلید Print Screen را فشار دهید و بعد از آن برنامه Paint را باز کنید و Ctrl + V را بزنید و حالا می توانید عکس را با خیال راحت با هر پسوندی ذخیره کنید.

شاید بپرسید چرا برای این کار از برنامه های Picture Converator استفاده نکنیم و در جوابتان باید بگویم که ممکن است در فرایند تبدیل فایل ممکن است کدهای ویروس نیز ترجمه شده و همراه عکس Convert شده باقی بمانند ولی در روش فوق، فرایند تهیه عکس هیچ نیازی به عکس مشکوک به ویروس ندارد.

13 : هرگز اسم کامپیوتر {Computer Name} خود را واقعی ندهید. هکرها می توانند اسم کامپیوتر شما و در نتیجه اسم شما را بیابند و برای جلوگیری از این کار یک اسم مستعار برای خود انتخاب کنید. همچنین از وارد کردن اسم و مشخصات واقعی خود در برنامه هایی مثل Photoshop و غیره که در زمان نصب از شما اسم و مشخصات می خواهند نیز خودداری کنید.

14:تبدیل متون به عکس برای امنیت بیشتر

15: ویروس کش Panda را نصب نکنید چون فایل اصلی اجرایی آن ویروسی است و توسط ویروس کش معروف Iris شناخته می شود ولی چون ویروس کش iris ورژن جدید ندارد کاربران تازه کار با آن اشنایی ندارند ولی کاربرای قدیمی مثل خودم :-) این ویروس کش را به خوبی می شناسند. چند وقت پیش که می خواستم این ویروس کش را دانلود کنم در گوگل سرچ کردم ولی آن را پیدا نکردم و در عوض به مطلبی بر خوردم مبنی بر اینکه این ویروس کش 80% ویروس های ویندوز 95 و 98 را می شناسد ولی این ویروس کش در ویندوز ایکس پی اجرا نمی شود و ارزشش را دارد که یک ویندوز 98 نصب کنید با این ویروس کش یکبار کل هاردتون را Scan کنید، حداقل 2 یا 3 تا ویروس پیدا خواهد کرد. البته این ویروس کش را باید مثل McAfee در حالت Heuristic قرار دهید و شناسایی ویروس توسط این ویروس کش تا حد زیادی بستگی به تنظیمات صحیح دارد.

شرکتی که سی دی برگ سبز 4 را تولید کرده ویروس کش Iris را نیز درون این سی دی Application Collection قرار داده ولی با کمال تعصف این شرکت چون به تنظیمات درست این ویروس کش آشنا نبوده یک فایل ویروسی که در این سی دی وجود دارد را شناسایی نکرده و در حال حاظر فایلی که در این شاخه قرار دارد حاوی ویروس است.Amuse > Joke

به همین خاطر من فایل تنظیمات این ویروس کش را ذخیره کردم تا در اختیار کاربران عزیز قرار دهم ومی توانم آن را از طریق ایمیل برای شما ارسال کنم و به راحتی توسط Iris آن را Load کنید.

مهمترین و شاید خطرناک ترین ویروسی که تا کنون توسط هیچ ویروس کشی شناخته نشده است ویروس Win95.CIH است که فقط Iris آن را می شناسد و به شدت توسط سی دی و دیسکت در حال گسترش است و این ویروس کم کم درون کامپیوتر رخنه می کند ، تا جایی که تمام برنامه ها و فایلهای شما را آلوده می کند و از دلایلی که ممکن است شما به وجود ویروس در کامپیوترتان پی نبرید این است که فایلهایی که حاوی این ویروس هستند از کار نمی افتند و برنامه ها و فایلها کماکان اجرا می شوند {البته برنامه ها در حین اجرا دچار اشکالاتی می شوند} و این خود دلیل دیگری است که کاربران آن فایل را پاک نمی کنند و حتی آن را به دیگران نیز می دهند . بدون اقراق من آن را در کامپیوتر تمام دوستانم پیدا کردم و از تمام عزیزانی که این مقاله را می خوانند تقاظا دارم که کامپیوتر خود را توسط این ویروس کش Scan کنند تا این ویروس ریشه کن شود

در آخر هم باید بگم موفقیت یا عدم موفقیت ویروس کش iris بستگی به تنظیمات صحیح آن دارد.