بزرگترین وبلاگ تخصصی ، تفریحی ایرانیان

بزرگترین وبلاگ تخصصی ، آموزشی و تفریحی ایرانیان

بزرگترین وبلاگ تخصصی ، تفریحی ایرانیان

بزرگترین وبلاگ تخصصی ، آموزشی و تفریحی ایرانیان

مبارزه با نام غلط خلیج عربی

همینمون مونده بود که عرب پدر سگ سوسمار خور حق مار و هم بخوره تو گور بابای سوسمار خورتون ریدم

فقط خلیج فارس

 

خلیج فارس

این جریان خلیج فارس و اعتراض به عربی نامیدن آن در بین وبلاگها خیلی جالب هست.به نظرم باید اعتراض کرد و آنرا خیلی جدی گرفت. یکی از کارهایی که میتوانیم انجام دهیم بغیر از ارسال ایمیل و اعتراض به موسساتی که این خلیج را عربی میخوانند که البته بهترین شیوه نیز هست . کاری بکنیم که هرکی خلیج عربی را جستجو کرد بفهمد که اشتباه کرده است.بمباران گوگل شیوه خوبی هست البته من با شیوه فعلی آن چندان موافق نیستم و مثلا ایجاد صفحه ای شبیه صفحه خطای page not found ممکن است برای کابران غیر حرفه ای موثر نباشد. بنابراین بهتر است که یک صفحه ساخته شده و در آن توضیح دهیم که بایستی اسم صحیح آن یعنی خلیج فارس را جستجو کنند. در پارسیک هم صفحه ای مخصوص و با همین هدف ایجاد شده است Arabain Gulf
دوستانی که در این زمینه فعالیت کرده اند میتوانند لینک آنرا به من ایمیل کنند تا در همین صفحه بگذارم. همچنین بهتر هست که همه به همه لینک کنیم تا امتیاز صفحات ما افزایش پیدا کند.فکرش را کنید کسی خلیج عربی را جستجو کند و در نتایج اول موتورهای جستجو فقط متن تذکر برای نامیدن درست این خلیج باشد. راستی بهتر هست روی نسخه ای عربی نیز کار کنیم .در ضمن بهتر هست همه به هم با عنوان ثابت arabian gulf لینک دهیم.
ایمیل taj_1324@yahoo.com


خلیج فارس است نه خلیج عربی شهلا صمصامی
برای ایرانیان در سراسر دنیا، صرفنظر از اینکه چه عقیده و یا وابستگی سیاسی داشته باشند، گذاشتن یک اسم دوم برای خلیج فارس تحت عنوان خلیج عربی توهین آمیز و غیرقابل قبول است. یک نشریه نمی تواند سرخود تصمیم بگیرد و نام یک منطقه ی جغرافیائی را عوض کند. به این دلیل افراد و گروه های ایرانی در امریکا و سایر نقاط جهان به این عمل که به نظر میرسد رنگ سیاسی داشته و مغرضانه است شدیداً اعتراض کردند.


مجله ی معروف و قدیمی «نشنال جئوگرافیک»(National Geographic) که یکی از معتبرترین و آموزنده ترین مجلات در امریکا و در دنیاست، در بیشتر مناطق جهان پخش و خوانده میشود. یکی از دلایل اهمیت این نشریه غیر سیاسی بودن آن و درج مطالب دقیق در مورد جغرافی دنیاست.
در آخرین شماره این نشریه که به همراه یک نقشه از جهان چاپ شده است، در نقشه جهان در زیر خلیج فارس با چاپ کوچکتر نوشته شده است«خلیج عربی» دولت ایران به عنوان اعتراض ورود این نشریه را به ایران ممنوع کرد و به طور موقت کارکنان، خبرنگاران و نقشه برداران این نشریه نمی توانند به ایران سفر کنند. اعتراض جامعه ی ایرانی برای ایرانیان در سراسر دنیا، صرفنظر از اینکه چه عقیده و یا وابستگی سیاسی داشته باشند، گذاشتن یک اسم دوم برای خلیج فارس تحت عنوان خلیج عربی توهین آمیز و غیرقابل قبول است. یک نشریه نمی تواند سرخود تصمیم بگیرد و نام یک منطقه ی جغرافیائی را عوض کند. به این دلیل افراد و گروه های ایرانی در امریکا و سایر نقاط جهان به این عمل که به نظر میرسد رنگ سیاسی داشته و مغرضانه است شدیداً اعتراض کردند.
خلیج فارس همیشه بخشی از خاک ایران بوده است. این نام بازمیگردد به حتا قبل از اسلام و زمانی که ایران یکی از بزرگترین و قدرتمندترین امپراتوری های جهان بود. به علاوه خلیج فارس همواره در تمام مدارک رسمی سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی به این نام آمده است. جای تعجب است که چرا در چنین زمانی که جنگ و اختلاف در دنیا این چنین شدت یافته است، یک نشریه ی غیر سیاسی تصمیم گرفته است که یک نام نادرست را در نقشه جهان اضافه کند. این عمل می تواند به اختلافات موجود بین کشورهای منطقه بیش از پیش دامن بزند. البته کشورهای عربی در گذشته کوشیده اند خلیج فارس را خلیج عربی بنامند؛ ولی نام رسمی این منطقه همیشه خلیج فارس بوده است و نه خلیج عربی.
بر اساس آخرین گزارش ها، ایرانی های صاحب نام در خارج از کشور با مسئولان این نشریه تماس حاصل کرده و ضمن اعتراض، درخواست کرده اند که این اشتباه تصحیح گردد.
تا زمانی که National Geographic جمله «خلیج عربی» را از این نقشه حذف نکرده اسنا، ما خوانندگان پیام آشنا و ایرانیان را در همه جا تشویق میکنیم که به هر شکلی که برایشان امکان پذیر است، با فرستادن نامه، ای میل و یا امضای نامه های دسته جمعی مراتب اعتراض خود را به مسئولان این نشریه برسانند.
در اینجا آدرس «وب سایت» این نشریه وصفحه ای که در آن می توانید اعتراض خود را به زبان انگلیسی برای مدیران آن ارسال دارید درج می کنیم:
http://maps.nationalgeographic.com/ngmaps/contact.cfm

بارها شنیده‌ایم افرادی در کشورهای عربی از طبقات گوناگون اجتماعی و حتی روشنفکرانی که با ایران ضدیت دارند، از اصالت صحت و جایگاه تاریخی و حقوقی نام «خلیج‌فارس» با ایرانیان همدردی کرده‌اند. همچنین در کشورهای عربی شمال آفریقا، نویسندگانی هستند که در دفاع از نام خلیج‌فارس، مطالبی منتشر کرده و هم‌زبانان خود را که برای تغییر این نام تاریخی سرمایه‌گذاری می‌کنند، به شدت سرزنش کرده‌ و یادآور شده‌اند که مشکل خلیج، نام فارسی آن نیست، بلکه مشکلات متعدد دیگری است که اعراب و همسایه تاریخی شمالی آنان باید با همبستگی، به رفع آنها بپردازند.

در همین زمینه، یکی از این نویسندگان نوشته است: کشورهای عربی خلیج‌فارس تا یک قرن پیش در همه چیز به سواحل ایرانی وابسته بودند؛ از آرد و نان گرفته تا آجیل و خشکبار و هیچ خانه‌ای بدون کالای ایرانی نبود بسیاری از بومیان قرون گذشته در کویت و امارات یا ایرانیان بندری و یا عرب‌های ایرانی (هوله‌) بود‌ه‌اند؛ بنابراین، مشکلی میان توده‌های مردم در دو سوی خلیج وجود ندارد...

هیچ مؤسسه و سازمان معتبر غربی، حاضر نیست اصالت نام خلیج‌فارس را زیر سؤال ببرد، مگر این‌که پول خیلی سنگینی دریافت کرده باشد. در بیست سال گذشته، مقالات و کتاب‌هایی که در دفاع از تغییر نام خلیج‌فارس در همین کشورهای جدید‌التأسیس، منتشر شده، بر سه موضوع استوار است:

1ـ «پلینی»، تاریخ‌نگار رومی‌ قرن اول میلادی در کتاب خود این دریا را خلیج عربی گفته است.
2ـ در سال 1762 «کارستن نیبور» نوشته است: سواحل خلیج‌فارس تابع دولت ایران نیست!

3ـ «رودریک اوون» در کتاب «حباب‌های طلایی در خلیج عربی» نوشته است: در همه نقشه‌هایی که دیده‌ام، خلیج‌فارس در آنها ثبت شد‌ه‌، اما من با زندگی در بحرین دریافتم که ساکنان دو سوی این دریا عرب هستند، پس ادب حکم می‌کند که ‌این دریا را «خلیج عربی» بنامیم.
4ـ کشورهای عربی بیشتر از ایران هستند.

در کتاب خلیج‌فارس، نامی ‌کهن‌تر از تاریخ مفصل به ‌این شبهه‌ها پاسخ داده شده است. در اینجا قصد ورود به ‌این مبحث نیست، ولی تکرار آن ادعا‌ها، پاسخ تیتروار زیر را ضروری می‌سازد:...

برخی روشنفکران و نویسندگان عرب، ضمن نگرانی اظهار می‌دارند، از کشورهای عربی خلیج‌فارس، تنها یک نام عربی باقی مانده و سنت‌های عربی و رسوم محلی به کلی از میان رفته است. مجله «المجلة» در شماره 4/10/2006 در مقاله‌ای با نام «بمب در حال انفجار» مفصل به ‌این موضوع پرداخته است.
تلویزیون الجزیره نیز در برنامه «رو در رو» با پرداختن به ‌این موضوع از بحران‌های اجتماعی و مظاهر فساد و فحشا و جنایت در کشورهای عربی سخن گفته و علت این‌که به ازای هر تلویزیون خبری و عمومی‌ بیشتر از ده شبکه تلویزیونی ویژه رقص و آواز عربی وجود دارد، بررسی کرده است.

پرفسور «فهمی‌ هویدی»، نویسنده مشهور عرب، در مقاله‌ای در الشرق‌الاوسط ـ که بسیار مورد توجه رسانه‌های عربی قرار گرفت ـ در همین زمینه چنین نوشته است: «چند روز در امارات بودم و متوجه شدم که تنها با تعداد اندکی از نزدیکانم می‌توانم عربی صحبت کنم و نگرانی من زمانی جدی شد که بر اطلاعاتم افزودند و گفتند در مدارس و دانشگاه‌ها نیز زبان عربی در حال از میان رفتن است و تنها دروس در حد صرف و نحو به عربی ارایه می‌شود.

همچنین شنیدم که مکاتبات رسمی‌ در ادارات نیز با انگلیسی انجام می‌شود. این فقط مشکل امارات نیست، بلکه به استثنای عربستان سعودی، همه کشورهای ساحل عربی خلیج‌فارس را در بر می‌گیرد؛ این همان مطلب ابن‌خلدون است که می‌گوید: ملت مغلوب از فرهنگ ملت غالب پیروی می‌کند...

Arabian Gulf

"Arabian Gulf" does not exist in any part of the World.

"Persian Gulf" is an appropriate name for a gulf located in south of Iran, in Middle East.

Persian Culture is an ancient and historical one and nobody can deny it.
Considering Persian Culture as ancient and historical culture is undeniable.
So, never do replace the name of "Persian Gulf" with a new and improper title like "Arabian Gulf".

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد