بزرگترین وبلاگ تخصصی ، تفریحی ایرانیان

بزرگترین وبلاگ تخصصی ، آموزشی و تفریحی ایرانیان

بزرگترین وبلاگ تخصصی ، تفریحی ایرانیان

بزرگترین وبلاگ تخصصی ، آموزشی و تفریحی ایرانیان

نمایشگر هفت قسمتی یا سون سگمنت (seven segment)

نمونه های سون سگمنت

برای نشان دادن اعداد در ساعتهای دیجیتالی ،چراغ راهنما، ماشین حساب ، ترازوی دیجیتالی و... از یک قطعه به نام seven segment یا هفت قسمتی استفاده می کنند . که اغلب به رنگ سبز و قرمز هستند. این قطعه در واقع هفت LED (دیود نورانی) می باشد که کنار هم بترتیب خاصی قرار گرفته اند و روشن یا خاموش بودن این LED ها اعداد را به ما نشان میدهد . البته امروزه با کاهش قیمت lcd و به علت مصرف پائین آن در دستگاه های مختلف از lcd بیشتر از گذشته استفاده میشود ولی همچنان سون سگمنت استفاده فراوانی در مدارت و دستگاه ها دارد. 

   همان طور که در شکل زیر مشاهده می کنید اگر هرکدام از این هفت قسمت را با حروف  a  b  c  d  e  f  g  در جهت عقربه های ساعت نام گذاری کنیم، آنگاه مثلا برای نمایش عدد "1"  کافیست که فقط قطعه های (سگمت های)  b وc  روشن  بشوند.


ترتیب نام گذاری سگمنتها در سون سگمنت

حال به مدار زیر دقت کنید: 

مداری ساده برای راه اندازی سون سگمت 

اگر شما در ورودی مدار یکی از ارقام 0تا 9 را بصورت باینری وارد کنید ، seven segment عدد شما را به صورت دیجیتالی نمایش می دهد .
ابتدا معادل دودویی (باینری ) عدد خود را بدست آورید .مثلا : معادل باینری 8 ،  1000 می باشد .

عدد دودویی خود را از راست به چپ به ترتیب با A و B و C و D نام گذاری می کنیم رقم A ، کم ارزش ترین ورقم D با ارزش ترین رقم است .
ما نیاز به یک آی سی دیکدر به شماره ۴۵۱۱ داریم . پایه های ورودی آن مربوط به قرار دادن معادل دودویی عدد ما است .خروجی های ان نیز مانند شکل به ورودی های seven segmentمتصل می گردند .
پایه های A,B,C,D را به چهار سوئیچ متصل می کنیم .قرار گرفتن سوئیچ ها در وضعیت بالا وپایین ، صفر ویک بودن رقم مارا مشخص می کند .
 آی سی ۴۵۱۱ ، دیکدر BCD به سون سگمنت نام دارد این دیکدر یک عدد دهدهی به فرم BCD را دریافت نموده و کد هفت قسمتی مربوط به آن را تولید می کند.

در شکل زیر نحوه ی روشن شدن قطعه های (سگمنتهای ) سون سگمنت برای اعداد صفر تا نه را مشاهده میکنیم.

چگونگی نمایش اعداد 0 تا 9

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد