بزرگترین وبلاگ تخصصی ، تفریحی ایرانیان

بزرگترین وبلاگ تخصصی ، آموزشی و تفریحی ایرانیان

بزرگترین وبلاگ تخصصی ، تفریحی ایرانیان

بزرگترین وبلاگ تخصصی ، آموزشی و تفریحی ایرانیان

علل گرایش جوانان به اعتیاد

علل گرایش جوانان به مصرف نا به جای مواد مخدر و داروهای اعتیاد آور ممکن است انگیزه های گوناگونی داشته باشد که در ذیل به برخی از آن ها به طور خلاصه اشاره می گردد :

عوامل محیطی:

دوستان ومعاشرت ناباب ، در دسترس بودن ، فراوانی مواد مخدر در جامعه ، عامل اغفال از طرف فروشندگان مواد مخدر ، شکست های اجتماعی ، نابه سامانی ها ، مشکلات خانوادگی از قبیل از هم پاشیدگی خانواده ، نداشتن سرپرست صلاحیتدار ، آگاه نبودن والدین از اصول تعلیم وتربیت ، عدم وجود رابطه صحیح ومنطقی و دوستانه والدین با فرزندان ، عدم کنترل صحیح فرزندان توسط والدین در دوران کودکی و نوجوانی ، فراهم نبودن امکانات سرگرمی و تفریحات سالم در اوقات فراغت ، فقر ، بیکاری ، در برخی اوقات رفاه بیش از حد ، ناراحتی های ناشی از نابرابری های اجتماعی و اقتصادی ، عدم آگاهی از اعتیاد و مضرات آن ، عدم توجه به تعالیم مذهبی و اشاعه معنویات ، وجود محیط های تنش زا و پر کشمکش ، رهایی از قیود اجتماعی .

عوامل فردی:

نارساییها و نقص شخصیتی ، رهایی از برخی دردهای جسمی ، انگیزه لذت جویی ، کنجکاوی ، تجربه وکسب یک احساس جدید ، تمایل و کشش به مصرف ، احساس پوچی و زاید بودن در خانواده و اجتماع ، احساس طرد شدگی ، احساس تنهایی و اندوه ، عدم اطمینان به آینده ، یاس و ناامیدی ، بی ارادگی ، احساس لذت جنسی کاذب ، فشار روحی و ناراحتی های فکری ، اظطراب و افسردگی ، سرخوردگی های روانی ، بی خبری از واقعیت ها ، تسکین و تخدیر اعصاب و مراکز عصبی برای رهایی از فشارها ، فقدان علایق و ارزش ها و. . . . جزو عوامل فردی مؤثر در گرایش به اعتیاد هستند .

همچنین اکثر معتادان جوان از یک زمینه ی شخصیتی نا سالم و نا متعادل برخوردارند . بیشتر آنان افرادی خودشیفته ، زود رنج ، ایرادگیر و وسواسی ، نگران و مظطرب ، گوشه گیر و انزواطلب ، افسرده و ناتوان در تحمل مشکلات می باشند و بیش از حد به خویشتن و تمایلات و نیازهای خود اهمیت می دهند و احیاناً برای خود ارزش و محبت یش از اندازه ای قائلند .

جوان معتاد به مواد مخدر اغلب فردی است که برای فرار از واقعیت ها در دنیای خود فریبی به سر برده و زیر بار مسئولیت های اجتماعی و حیاتی نمی رود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد