بزرگترین وبلاگ تخصصی ، تفریحی ایرانیان

بزرگترین وبلاگ تخصصی ، آموزشی و تفریحی ایرانیان

بزرگترین وبلاگ تخصصی ، تفریحی ایرانیان

بزرگترین وبلاگ تخصصی ، آموزشی و تفریحی ایرانیان

خوندنی خوندنی

دو نیمه خاموش

دو نیمه خسته

دو شعر نخوانده

دو بغض شکسته

دو نیمه آبی

دو نیمه دریا

دو نیمه مهتاب

دو نیمه رویا

دو نیمه شاعر

دو نیمه عاشق

دو نیمه گریه

دو نیمه هق هق

دو نیمه خورشید

دو نیمه روشن

دو نیمه تنها

یکی تو . یکی من

تویی که گذشتی

منم که نشستم

تویی که تکیدی

منم که شکستم

منم که نگفتی

اسیر ملال

بهار سکوتم

خزان خیالم

منم که نگفتی

چگونه بخوانم؟

چگونه بمیرم؟

چگونه بمانم؟

چگونه نشستی

در آن شب ماتم؟

به سوگ همیشه

به بغض دمادم

گذشتی و گفتی

دو نیمه سیبیم

اگر چه جداییم

. اگر چه غریبیم


-------------------------------

سرود ملی جدید افغانستان تصویب شد


بر اساس قانون اساسی افغانستان، سرود ملی باید به زبان پشتو باشد و نام همه اقوام کشور و نیز عبارت الله اکبر در آن آمده باشد
شورای وزیران افغانستان، شعر پیشنهادی برای سرود ملی این کشور را تصویب کرده است
این سرود، نتیجه کار شورای تصویب سرود ملی است که ماهها بر روی آن کار کرده است

ریاست این شورا را، اعظم رهنورد زریاب، شاعر فارسی زبان افغان به عهده داشته است

بر اساس قانون اساسی افغانستان، سرود ملی باید به زبان پشتو باشد و نام همه اقوام کشور و نیز عبارت الله اکبر در آن آمده باشد

شورای وزیران افغانستان اخیراً متن سرود ملی جدید را به نظر خواهی عمومی گذاشته است



ترجمه فارسی سرود ملی جدید افغانستان این گونه است

این کشور افغانستان است -- این عزت هر افغان است

میهن صلح، جایگاه شمشیر -- هر فرزندش قهرمان است

این کشور میهن همه است -- از بلوچ، از ازبکها

از پشتون، هزاره ها -- از ترکمن و تاجیکها

هم عرب و گوجرها -- پامیری، نورستانیها

براهویی است و قزلباش -- هم ایماق و پشه ئیان

این کشور همیشه تابان خواهد بود -- مثل آفتاب در آسمان کبود

در سینه آسیا -- مثل قلب جاویدان

نام حق است ما را رهبر -- می گوییم الله اکبر، می گوییم الله اکبر


-------------------------------------------

اگه تو رو دوست دارم خیلی زیاد منو ببخش

اگه تویی اون که فقط دلم میخواد منو ببخش

اگه تو رو دوست دارم خیلی زیاد منو ببخش

اگه تویی اون که فقط دلم میخواد منو ببخش

منو ببخش اگه شبا ستاره ها رو می شمارم

منو ببخش اگه بهت خیلی میگم دوست دارم

منو ببخش اگه برات سبد سبد گل می چینم

منو ببخش اگه شبا فقط تو رو خواب می بینم

اگه تو رو دوست دارم خیلی زیاد منو ببخش

اگه تویی اون که فقط دلم میخواد منو ببخش

منو ببخش اگه واسه چشمای تو خیلی کمم

تو یک فرشته ای و من اگه فقط یه آدمم

منو ببخش اگه برات میمیرم و زنده میشم

اگه با دیوونگیام پیش تو شرمنده میشم

منو ببخش اگه همش میسپارمت دست خدا

اگه پیش غریبه ها به جای تو میگم شما

منو ببخش من نمیخوام تو رو به ما نشون بدم

نشونیتو نه به شب و نه دست آسمون بدم

منو ببخش اگه میخوام تو رو فقط واسه خودم

ببخش اگه کمم ولی زیادی عاشقت شدم

اگه تو رو دوست دارم خیلی زیاد منو ببخش

اگه تویی اون که فقط دلم میخواد منو ببخش

اگه تو رو دوست دارم خیلی زیاد منو ببخش

اگه تویی اون که فقط دلم میخواد منو ببخش

اگه تو رو دوست دارم خیلی زیاد منو ببخش

اگه تویی اون که فقط دلم میخواد منو ببخش

اگه تو رو دوست دارم خیلی زیاد منو ببخش  

------------------------------------


تو مثل
 

تو مثـل خـواب نسـیـمی به رنگ اشـک شقایق

تو مـثـل شـبـنـم عـشـقی به روی پونه عاشـق

تو مـثـل دسـت سـپـیـده پـر از تـولــــد نـوری

تو مـثـل نم نم باران لطیف و پاک وصـبوری

تو مـثـل مـرهـم یاسـی بـرای قـلـب شـکـسـتـه

تو سـایـبـان امـــــیـدی بـرای یـک دل خـسـتـه

تومثـل غـنچه لـطیفی به رنگ حـسرت شبنم

تو مـثـل خـنـده یـاسـی ومثـل غـربت یک غـم

تو مـثـل جـذبه عـشـقـی در انـتـظار رسـیـدن

در امـتـداد نـوازش گــلی ز عـاطـفـه چـیــدن

تو مثـل نغـمـه مـوجی غـریب، آبـی ، سـاده

شـبیه شــاخــه گـلی کـه افـق به چــلچـله داده

تو مثـل چکه مهـری ز سـقـف سـبز صداقـت

تو مثـل گریه شعـری به روی صفحه غربت

تو مـثـل لـذت رویا ، تو مـثـل شـوق نگـاهـی

هزار مرتبه خـورشـیـد و صد افـق پر ماهـی

تو مثـل لطف بهاری پـر از شـکوفـه خواندن

تـمام هـسـتی مـن شـد مـیان شعــر تـو مانـدن

تو مثل هر چه که هستی مرا به نام صدا کن

برای ایـن دل سرگـشـته وقـت صبح دعا کن  

--------------------------------------------- 

زشام شهر تباهم ستاره دزدیدند

ستاره های مرا آشکاره دزدیدند

چو فوج فوج ملخ را به باغ ره دادند

کلید باغ به دست شب سیه دادند

شبی که برکه ی ماهش به تشنه گی پیوست

شبی که روزنه های ستاره اش را بست

شبی که شعله اش ار بود برق خنجر بود

شبی که جام سکوتش شکسته باور بود

شبی که خیل ملخ را ه بر بهار زدند

پرنده را به درختان خسته دار زدند

و سبزه ها ز سموم سیاش پژمردند

و نغمه ها به گلوی پرنده ها مردند

شبی که گر سحرش بود سخت خونین بود

جبین باور خورشید تلخ و پر چین بود

فلق به شهر من آتش به دوش رخ بنمود

که شعله هاش درختان سبز شهرم

+‌‌‌‌ + + +

چه دزد ها که دلیرانه و چراغ به کف

سوار اسب جنون و کلید باغ به کف

ز شام شهر تباهم ستاره دزدیدند

تبسم سحرش آشکاره دزدیدند

  ---------------------------------------------------- 

تو به من خندیدی
و نمی دانستی
من به چه دلهره از باغچه همسایه
سیب را دزدیدم
باغبان از پی من تند دوید
سیب را دست تو دید
غضب آلوده به من کرد نگاه
سیب دندان زده از دست تو افتاد به خاک
و تو رفتی و هنوز
سالها هست که در گوش من آرام
آرام
خش خش گام تو تکرار کنان،
میدهد آزارم
و من اندیشه کنان
غرق این پندارم که چرا
خانه کوچک ما
سیب نداشت
کاش


کلمه ای به نام جدایی وجود نداشت

ادامه مطلب

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد